Mentőövek

                                                                    

Hol volt, hol nem, de volt egy rendes török beszállító, aki 5 éven keresztül minden hónapban rendszeresen és pontosan küldte az általunk megrendelt mennyiséget. Tette ezt úgy, hogy a két cég között nem volt (és még most sincs) szerződés. Legtöbbször még visszaigazolást sem küldött. Az áru azonban mindig pontosan és jó minőségben itt volt…Egyszer azonban nem jött meg a termék. Az USA-ból kellett venni helyettesítő anyagot, hogy ne álljon meg a gyártás. A többletköltség 12.200 USD volt.

A nemzetközi jog (Bécsi Vételi Egyezmény) szerint a beszállító kötelezhető az okozott kár megtérítésére. Függetlenül a szerződés meglétére, hiszen a felek közt kialakult egy gyakorlat, ami alapját képezi a jogviszonynak. (Mindezek ellenére érdemes egy legalább alapfokon értelmezhető szerződést kötni a beszállítókkal.)

 

Ha kíváncsi a hasonló esetek jogi hátterére, a beszállítókkal kötendő szerződések legfontosabb szempontjaira, akkor figyelmébe ajánljuk „A beszerzési szerződések jogi alapjai I.” című képzésünket.

A beszerzői munka sokrétű, még az elnevezés mögötti tényleges munka is nagyon nagy változatosságot mutat különböző partnereinknél. Mindemellett a beszerzési munkának három alapkompetenciája van:
 

1. termékismeret
A termékismeret alapvetően fontos. Ennek hiányában nemcsak a beszállítói oldallal, hanem cégen belül is nehéz kommunikálni.

2. szakmai ismeretek
A beszerzői munkához rengeteg üzleti terület kapcsolódik: jog, minőségügy, termelésmenedzsment, logisztika, pénzügy … De a beszerzés önállóan is egy komoly szakma: folyamatok, stratégia, kockázatkezelés …

3. kommunikációs készségek
Egy beszerző általában rengeteget kommunikál. Sőt majdnem mindig kommunikál, ha éppen nem adminisztrál. Cégen belül és kívül, írásban, telefonon, személyesen.


Szóval az jöjjön beszerzőnek, akinek van műszaki affinitása, üzleti érzéke és tudása, és szeret kommunikálni. Szupermeneket várunk … Cserébe hihetetlenül izgalmas és változatos munkában lesz része, aki a beszerzőnek adja a fejét.

A sokszínű beszerzői munka szakmai hátteréről ajánlunk egy magas színvonalú képzést: A beszerzés szakmai alapjai

Egyik elektronikai cég magyar lemezalkatrész beszállítója hirtelen elkezdett hibát-hibára halmozni: romlott a minőség és a szállítási fegyelem is. A beszállítótól a legtöbb jó szakember már távozott. Mi áll a háttérben? A piaci pletykák új tulajdonosról szólnak. A cég elmúlt 5 éves mérlegeit egymás mellé rakva láthatóvá vált, hogy a jelenlegi tulaj gyakorlatilag már mindent kiszedett a cégből, amit csak lehetett. De hol is jelenik meg ez egy magyar cég mérlegében? És miért nem figyeltünk eddig rá?

Mérlegolvasás beszerzőknek

A lengyel beszállító két utolsó szállítmányával komoly gondok voltak. 1000 darabból első esetben csak 800 db volt megfelelő, a második esetben már csak 700 db. A hiba a szokásos: a bemenő furat olyan sorjás, hogy újra kell fúrni. Hogyan lehet ehhez a helyzethez olyan e-mailt írni, amely egy minden fontos tényezőt figyelembe vesz?

  • válogatási költségek; az okok és a háttér feltárása; az úton lévő szállítmányok állapota
  • a kapcsolatot sem rombolja porig, mert hogy ezentúl is együtt kell dolgozni...

Az elektronikus levelezés a leggyakrabban használt üzleti kommunikációs csatornánk. Három tréningen is kitérünk a hasznos tudnivalókra:

Konfliktuskezelés a minőségügyi munkában - minőségügyes kollégáknak
Beszállítói konfliktusok kezelése I.- a beszállítókkal napi kapcsolatban lévő diszponenseknek, operatív beszerzőknek
Ipari vevőkapcsolatok - a vevőkkel napi kapcsolatban lévő termeléstervezőknek, logisztikusoknak

A jelenlegi rugóbeszállítónk jól és pontosan szállít. Csak drága… Távol-Keletről olcsóbban szerezhetők be ezek a termékek. Amennyiben nem enged a mostani beszállító X százalékot, kénytelenek leszünk a teljes csomagot elvenni tőle…

Hogyan lehet a diktátumokat professzionálisan alkalmazni? Hogyan lehet egy ilyen tárgyalást felépíteni? Milyen kérdésekkel lehet kipuhatolni a partner álláspontját? Milyen érvek állnak a beszerzés rendelkezésére?
 

Beszerzési fortélyok I.
Ezt a tartalmas és jó hangulatú tréninget minden beszerzőnek ajánljuk, de főként azoknak, akik rendszeresen versenyeztetnek beszállítókat.

Az indirekt beszerzéshez mindenki ért a cégen belül. Különösen utólag okos(kodik) mindenki: „Mi megmondtuk, hogy az a rendezvényszervező cég nem válik be.” De amikor alaposan le kellene specifikálni egy vállalati vevőtalálkozót, vajon ki képes rá...?!

A specifikáció egyébként is kényes pont.
Néha az igénylő hajszálpontosan képes megmondani mit szeretne: kinyomozta a terméket, a beszállítót, a szállítási határidőt, sőt az igényléshez árat is ad. (mintegy tájékoztatásul….)
Néha azonban az igénylő sem tudja pontosan mit is akar. Minden beszerző találkozott már hiányos specifikációkkal, amelyekről azonnal látja, hogy ezt majd a beszállítók sem értik meg pontosan…

  2017 április 5-én egy egész napot szentelünk az ipari cégek indirekt beszerzési gyakorlatának: Indirekt beszerzés az iparban

Az új logisztikai központ átadása előtt két héttel közölte a szerződött szolgáltató, hogy kapacitás probléma miatt nem tudja az EDI rendszereket határidőre telepíteni. Van egy másik beszállító, aki tudna segíteni, de nyílván nem lesz ingyen a sürgősség… Egy képzett értékesítő azonnal kiszúrja a rászorultságot. De ki tudja-e használni? Hogyan léphet fel magabiztosan a Beszerző egy-egy hasonló helyzetben?  Milyen tárgyalástechnikai fortélyok állnak rendelkezésére a látszólag szorult helyzetek megoldásához?

Ha kíváncsi az ilyen és hasonló beszerzési esetek megoldására, örömmel várjuk  a Beszerzési fortélyok I. tréningünkön.

 

Az egyik új alkatrészt a termelésben dolgozók rendszeresen „túlhúzzák”, ami miatt az alkatrész reped.
A termelési igazgató szerint az alkatrész hibájáért a beszállító felelős.
A minőségügy szerint a beszállított alkatrész a specifikációnak megfelelő…

A minőségügyi munka sok cégen belüli konfrontációval jár. Hogyan és milyen módszerekkel érvelhet egy minőségügyi munkatárs a hasonló helyzetekben?

Konfliktuskezelés a minőségügyi munkában – ezen a szakmai hátterű készségfejlesztési tréningen élő konfliktushelyezetek feldolgozásával támogatjuk az érdekképviseleti munkát, a gördülékenyebb szervezeten belüli együttműködést.

A legnagyobb spanyol öntvénybeszállítónkat a tavalyi év folyamán lecseréltük egy indiai öntödére. Ebben szerepet játszott az anyavállalat „erős ajánlása”, valamint a kb. 15%-os megtakarítási potenciál is. Sajnos a válás a régi beszállítóval nem éppen a legszebb körülmények közt zajlott le. Az eltelt másfél év azonban a kijózanodás időszaka volt, ugyanis az indiai beszállító sem minőségben, sem pedig logisztikában nem teljesített jól. Emiatt kénytelenek vagyunk újra puhatolózni a régi bevált spanyol öntödénél.

A „Beszerzési fortélyok II.” tréningünkön tapasztalt beszerzőknek nyújtunk támogatást és eszközöket a hasonló profizmust igénylő beszerzési helyzetek sikeres megoldásához.

Sokak igényére reagálva a tavaszi nyílt programjainkat úgy állítottuk össze, hogy a kezdő beszerzők számára egy sorozatot biztosítsunk. Ezáltal csökken a betanulási idő és növekszik a személyes hatékonyság.

Program modulok (önállóan is igénybe vehetők):

 

A beszerzés szakmai alapjai február 21-22
Beszerzési fortélyok I. (tárgyalástechnika) március 21-22
Szerződések jogi alapjai I. április 10-11
Stratégiai ártárgyalások május 11.
Ártárgyalási taktikák május 17.


Akiknek ajánljuk:
- direkt és indirekt beszerzőknek, akiket érdekel a beszerzési folyamat komplex áttekintése
- tipikusan 0-3 év tapasztalattal rendelkező kollégákat várunk

Előnyök
Gyors betanulás és szakmai fejlődés:
a képzés megfelezi a betanulási időt, felgyorsítja a szakmai fejlődést
Új inspirációk: bemutatjuk a beszerzői munka szépségeit és nehézségeit, megadjuk a szakmai kezdőlökést
Gyakorlati trükkök: tréningvezető kollégáink örömmel osztják meg évtizedes tapasztalataikat, bevált módszereiket


A képzésekről a "Képzések 2017 tavasz" menüpontban tájékozódhat.

 

 

Az idő pénz. Már pedig az átfutási idő (szép magyar nevén 'lead time') komoly hatással bír a készletekre. Különösen, ha a beszállító nem képes stabil lead time-ot biztosítani, hiszen ekkor már a biztonsági készlet számításánál is komoly tényezővé válik az átfutási idő. (Pontosabban annak szórása.) Ráadásul a lead time amolyan mostohagyerek: a stratégiai beszerzés nem igazán küzd a rövidebb átfutási időkért, az operatív kapcsolattartók pedig kész tényként kezelik. Szóval nem árt néha a beszállítók körmére nézni az átfutási idők kapcsán - nem ritka olykor a feleződés sem....

 

Amennyiben még többet szeretne tudni az átfutási idők elemzéséről, a csökkentés lehetőségeiről, szíves figyelmébe ajánljuk a "Gyakorlati készletgazdálkodás" képzésünket.