Valós kereslet, vagy készletfeltöltés?

#beszállító #forecasts #készlet #online #covid #2020strategy #logisztika #beszerzés #kapacitáshiány #leadtime

A következő cikksorozatot a szeptember 10-i „Ipari beszerzés fóruma” inspirálta. A fórum azért volt különleges, mert egy napra sikerült személyesen is találkozni az ipari ellátási láncok irányításával foglalkozó vezető kollégáknak. A nyájas olvasó a mostani bejegyzés olvasásakor nem függetlenítheti magát az időponttól. 2020 szeptembere van, a Covid járvány második hullámának eleje. (Remélem ezt jól írtam, és néhány hónap múlva nem kell felülvizsgálni a vírushelyzetemet.)

Az első hullámban sok ipari területen jelentősen csökkentek a vevő igények. Saját becsléseim alapján és az ipari logisztikusokkal konzultálva, egy átlagos gépipari cég megrendelésinek 20%-át vesztette el. A csökkenés az autóiparban több, és az elektronikai területeken talán kevesebb. Persze ezer hatás érvényesül, de a 20% tekinthető egyfajta ökölszámnak. Ezt egyébként a KSH indexe is megerősíti, főként ha eltekintünk az élelmiszeripar hatásától. KSH ipari termelés 2020

A 2020 április-júliusi időszakban tehát jelentősen lecsökkentek az igények és az ipari partnereink erre válaszoltak is: négy munkanapos hét, kiadott szabadságok, munkahely védelmi programokban való részvétel…

„Csak az a megrendelés, amit a vevő már el is vitt. A többi csak tájékoztatás…” Idézet egy nagy bölcsességgel megáldott vevői kapcsolattartó kollégától. A forecast-ok megbízhatósága jelentősen csökkent. Egyre inkább megéltük és megéljük a project jellegű megrendelések terjedését. Természetesen mindenki rettenetesen figyel a készletekre. Sokszor a vevőkiszolgálási mutató olykor másodlagossá válik. Sok beszállító inkább lemond piacokról, csak azért, hogy a rendelkezésre álló készpénz állományát ne kockáztassa.

Egyébként egy távolabbi ismerősöm szeretett volna venni egy JIT megoldásairól híres japán autógyártól egy nem túl specializált modellt. „9 hónapra tudjuk szállítani”.

„Csak biztosra lövünk!”, hogy egy másik klasszikust idézzek, aki egy öntöde logisztikai vezetője. Kiürültek az ellátási láncok.

2020 szeptember végére azonban fordult a helyzet. A legnagyobb visszaesést produkáló autóipari beszállítók is jelentős keresletnövekedésről számolnak be. De most jön a nagy kérdés:

Ez a mostani keresletnövekedés szerves növekedés, vagy csak a kiürült ellátási láncok készletfeltöltése? Nagyon nem mindegy…. Nem mondom végig, hogy mivel jár az egyik és a másik.

-         vegyünk-e fel új raktáros kollégákat, vagy oldjuk meg túlórákkal?

-         mekkora rendeléseket adjunk ki a hosszú lead time-mal rendelkező alkatrészekre?

-         meddig lesz-e pénteki fuvar a vevőhöz?

-         a termeléstervező elrendeljen-e éjszakai műszakot?

-         mekkora kapacitást kössünk le a kooperációs partnernél a következő negyedévre …

Ha a keresletnövekedés csak átmeneti, akkor mások a válaszok, mintha tartósnak ígérkezik a növekedés. És ha még lenne is biztos információ, senki nem mer garanciát vállalni. Megértem…

A fentebb már idézett öntödében az öt olvasztó kemencéből három áll. És nem is indul újra… mert csak biztosra lövünk. Hiába kérnek többet a vevők. A kemence újraindítása drága mulatság. A kapacitáshiányok és az átfutási idők növekedése sokszor vezethető vissza a hasonló döntésekre.

De nincs hajókapacitás a Távol-keletről, műanyag granulátum a Németországból… nincs speciális IC Tajvanról. De ennek az ellenkezője is igaz. Néhány beszállító most lehajol a legapróbb megrendelésékért is.

Egy régi vágású beszerzési vezető szerint a nagy „onlájnosítás” előtt egy pár sörrel leöblített vacsora keretében többet meg lehetett tudni a beszállítótól, mint a két nap on-line értekezlet keretében. Mert az on-line térben csak a politikailag korrekt válasz mondható el.

Most akkor mi van?

Az ipari logisztikai és beszerzési vezetők közös megélése, hogy nincs válasz a kérdésre. Van feszültség a rendszerben. Egyfajta bizonytalanság és némi bizalmatlanság. Jó lenne valami biztatót és pozitív hangvételű befejezést írni. Mondjuk az agilitásról és a rugalmasságról….

Egy biztos: sok mindenre megtanít a mostani helyzet. Fiatal koromban néhány évig dunai teherhajókon dolgoztam. Egyszer a főnökömnek kifakadtam a rendkívüli körülményekre: áradó víz, nehezen beinduló horgony motorok és a rossz kötelek miatt. Életre szólt a válasz: „Csendes folyó nem nevel ügyes hajósokat…”

Vissza