SZAKMAI TRÉNING - egynek, vagy mindnek?
Itt a január, a beiskolázások ideje. Itt a bőséges lehetőség a munkatársak fejlesztésére is. Az alábbi 'check lista' segítség lehet a választásban, mi mindent érdemes átgondolni, mérlegelni, hogy megszülethessen a legjobb döntés: egy-egy munkatárs menjen nyílt tréningre, vagy jó lenne inkább a teljes csapatot, cégspecifikusan, egyszerre felkészíteni.
NYÍLT TRÉNINGEK
kapcsolatépítés, tapasztalatcsere lehetősége
- 6-12 cég hasonló munkakörben dolgozó termelő szervezet szakembereivel lehet találkozni, együtt dolgozni
- Megismerhető mások gondolkodása, rutinja az adott szakmai témákban.
- Külső megerősítés nyerhető a jó megoldásokról (nemcsak a trénertől).
- Felfrissítő kitekintés és kapcsolatépítés lehetősége szakmai körben.
kreatív gondolkodás fejlesztése - tanulni a különbségekből
- A résztvevők hasonló munkakört töltenek be, mégis lehet, hogy egészen más szervezeti struktúra, partnerkör, megközelítés és megoldások vannak jelen.
illeszteni lehet az egyes munkatársak egyéni igényeihez
- A nyílt programok lehetőséget adnak: új kollegák felzárkóztatására, egyéni feladathoz fejlesztésre, szintre hozásra, rész kompetenciák fejlesztésére… - úgy, hogy a csapat erősödjön, friss lendületet kapjon a fejlesztett kolléga által.
- Az egyéni képzés lehetőséget nyújt jutalmazásra, előléptetés előkészítésére, egyéni erősségek építésére.
védettség
- Ismeretlenek előtt mégis könnyebb elfogadni, hogy „nem tudom”, vagy „nem sikerült”, mint ’odahaza’.
puhatolózás, előminősítés lehetősége
- 1-2 résztvevő könnyen feltérképezheti az esetleg még ismeretlen tréningcéget, trénereket, hogy hírét vigye: érdemes-e ’haza hozni’ a programot, jó lesz-e a többieknek is (csekély idő- és költség kockázat).
- Egy-két munkatársat könnyebb kivenni a munkából, és helyettesíteni, mint egy teljes csapatot.
DILEMMÁK:
Kit küldjünk el?
Ha egy-két fő megkapja a képzést, vajon rövid időn belül megkaphatják-e a többiek is?
Vajon a tréning nyújtotta ismereteket szükséges-e cégre specifikáltatni? Nem járunk-e jobban, ha a résztvevő látóköre szélesedik, olyasmit is lát, hall, tapasztal, ami a cégünknél nem fordul elő? Jó befektetés lehet ez a kreativitás fejlesztésbe?
CÉGSPECIFIKUS, KIHELYEZETT TRÉNINGEK
rólunk szól, nekünk szól, kibeszélhetjük a problémáinkat
- A trénerek alaposan megismerkednek a cég jellemzőivel, középre állítják a munkatársak meghatározó, elvégzendő feladatait, a mindennapi problémákat és tematikusan azokkal foglalkoznak, amikkel naponta meg kell birkózniuk a résztvevőknek.
egymást ismerő csapatban érvényesülhet a szinerg hatás
- Bár munkatársi csapatról van szó, olyan ritkán adódik lehetőség együtt átbeszélgetni a megoldandókat, közösen ránézni a nehezeinkre és védett környezetben, bírálatoktól mentesen együtt gondolkodni.
-
Együtt kivesézni egy problémát, mindig többlet hozammal jár, mint egyedül törekedni a megoldásra.
nyíltan egymás előtt
- A társak előtt – érett csapatban – könnyű elfogadni a gyengéinket, az esetleges hibákat. Olyan csapatban azonban, ahol nem volt még mód az érettség szintjére fejlődni (újonnan alakuló közösség, kevés interakció, nagy fluktuáció…stb.) gondot okozhat az egymás előtti megnyílás, a hibák, gyengébb megoldások felvállalása, vagy a saját rutin bemutatása, átadása.
több szervezés
- Hiába van a cégnek számos kiváló oktatóterme, ha a tréningezők nem kapnak teljes tanuló időt, a fejlesztésük megakadhat, a „kétfelé” figyelem csökkentheti a hatékonyságot. Egy-egy munkatárs visszarángatása a munkába – a tréning ideje alatt – tönkreteheti az egész csapat munkáját, igyekezetét.
külső helyszín
- Külső helyszínen a csapat leválhat a napi teendőről, teljes figyelmét adhatja a fejlesztésnek, zavartalanul tud együtt dolgozni.
egyéb haszon
Jó csapattal, jó tréner vezetése mellett együtt lenni, számos járulékos előnyt hozhat: a team feltöltődhet a közös feladatmegoldásokban, egymás segítésében és erősítésében. Lehetőséget kap kiengedni egy kicsit a napi stressz szorításából, megélheti, hogy törődik vele a cég, áldoz arra, hogy egészségesen, több tudással tudjon tovább dolgozni.
Új munkatársak integrálásának, egymás jobb megismerésének, a befogadásnak, a kialakult értékrend képviseletének jó lehetősége egy közös tanuló platform.
DILEMMÁK:
Ki tudjuk venni a teljes csapatot a munkából két teljes munkanapra?
Biztosítható a helyettesítés, a zökkenőmentesség?
Együtt a vezetővel, vagy jobb külön a csapatnak?
Meg tudjuk pontosan fogalmazni, miben szeretnénk fejlődni?
Áldoz arra a cégünk, hogy egy kellemes tréning helyszínen tanulhassanak a szakemberei?
Néhány példa, amikor nem volt szerencsés döntés a céghez kihelyezett képzés:
1. A vezető érdeklődését felkeltette a téma. Ő maga és még két kollega sokat profitálhatott a téma mélyebb megismeréséből, azonban meggondolás nélkül rámondták: Jó lesz ez az egész csapatnak!
2. Ha már ugyanannyiba kerül 8 főnek, mint 12-nek keressünk még 4 embert, jöjjenek el azok is! Szegény 4-ek, csak halkan vallották be, hogy se a fő témához, sem pedig az adott példákhoz, szituációkhoz semmi közük.
Ilyenkor persze az ügyes tréner igyekszik úgy formálni a tartalmat, hogy senki se üljön hiába a képzésen, de a hatásfok nem ugyanaz!
Jó ezeket végiggondolni, a választás előtt.